שאלות
נפוצות

יש אנשים שפונים לייעוץ מתוך תחושה ש"חייבים" לדעת מראש מה יעשו בהמשך ורוצים לגבש תכנית בשלב מוקדם. זה בהחלט מאפשר להם תחושה של שליטה וביטחון לגבי המצב והעתיד, ומפחית את תחושת חוסר הוודאות והלחץ הפנימי והחיצוני.

אחרים מגיעים לייעוץ בשלב מוקדם במטרה לחקור את הנושא ולחשוב יחד על התנסויות שעשויות לקדם החלטה מושכלת ומבוססת.

התשובה היא ששנה בחייהם של הצעירים זה פרק זמן ארוך ואינטנסיבי, במהלכה אפשר לחוות חוויות חדשות, לפגוש אנשים, להכיר תחומים ומקצעות שלא הכרתם עד כה, או שהכרתם באופן חלקי או שלא נלקחו בחשבון כאלטרנטיבה.

כאשר עוברים תהליך של ייעוץ לבחירת מקצוע בשלב מוקדם רצוי לא "להינעל" על הבחירה ולאפשר מידה של פתיחות, לתת מקום ללבטים לגבי העתיד. שנה היא תקופה בה יכולות לקרות הפתעות, שינויים גדולים בעולם העבודה או כל מידע חדש שיסייע לכם לקבל החלטה יותר מדויקת. תמיד אפשר לחזור לשיחת ייעוץ לבחינה של השינויים.

אפשר לבחור רק מתוך מה שמוכר. להכיר את ההיצע הרחב של מסלולי הלימוד ולחקור את הביקוש של המקצועות השונים בשוק העבודה הינו אחד התנאים לבחירה מושכלת.

בהיותו תהליך הייעוץ מתפרש על זמן. חלק מעבודה נעשית במפגשים עצמם אך יש דברים שקורים בין הפגישות ומחוץ לקליניקה: מחשבות שעולות, שיחות עם אנשים אחרים, חקר וחיפוש מידע, משימות ועוד.

התהליך נע בין מספר מפגשים אינטנסיביים לבין סדרה של שיחות בתדירות שבועית. זה נקבע בהתאם לסיבת הפנייה וסגנון האישי של הנועץ.

ייעוץ תעסוקתי שונה בהרבה מטיפול פסיכולוגי כפי שמכירים מהסדרות בטלוויזיה. בהחלט נשאלות המון שאלות בכל שלבי התהליך במטרה לאסוף מידע חיוני, להכיר את ההיסטוריה התעסוקתית, למפות חוזקות ולהגדיר את מוקדי הקושי. יחד עם זאת, אני מקפידה בכל מפגש להציג את השקפתי לגבי הסוגיות שעולות, לסמן מהו המידע הרלוונטי ביותר, לאתגר תפיסות ולהציע דרכי פעולה ופתרונות. אני בעד תובנות עמוקות עם שורה תחתונה ומעשית!

בעבר הייעוץ התקיים באופן פרונטאלי בקליניקה בעיקר. בעשור האחרון בכלל ובזמן מגפת הקורונה בפרט התרחש שינוי וכיום ניתן לקיים באופן מקוון תהליך ייעוץ שלם או חלקים ממנו. ההחלטה נובעת משיקולים אישיים כגון מרחק, זמן פנוי, סגנון תקשורת ועוד. הרבה פעמים מתחילים ממספר שיחות פרונטאליות להיכרות מקיפה וממשיכים באופן מקוון, לדוגמא כאשר רוצים לשלב עם עבודה, או כאשר הייעוץ מתמקד בליווי בכניסה לתפקיד חדש.

קיימים מספר נושאים מרכזיים שעליהם יש לאסוף מידע בשלבים הראשונים של הייעוץ, לדוגמא: כישורים, סגנון למידה, סגנון עבודה, נטיות תעסוקתיות, תכונות אישיות ועוד. בחלק מהמקרים ניתן ללמוד מהנועץ באופן ישיר במסגרת השיחות ולקבל מידע מקיף ומספק. לעיתים הדרך היעילה ביותר תהיה לשלב מבחנים, שאלונים, ציורים ועוד אשר יסייעו למפות יכולות, לעלות על הפערים, לזהות חוזקות ואתגרים.

תהליך של ייעוץ תעסוקתי מסייע במציאת כיוון מקצועי והיכרות עם האופק התעסוקתי. רצוי שהפתרונות המוצעים ישלבו ידע, מחויבות ותשוקה, בדרך זו יתרמו לתחושת הרווחה של האדם.

בכך, הייעוץ מסייע בהפחתה של תחושת חוסר הוודאות לקראת הלא מוכר, שינוי בהתהוות או שלב התפתחותי חדש בחיים או בקריירה.