המדריך להכנה לראיון עבודה.

הכנה לראיון עבודה

מעל 25 שנה אני מלווה אנשים בחיפוש עבודה, מכשירה צוותים, עורכת מצגות ובונה כלים. הרבה אנשים לומדים בהצלחה רבה וממלאים תפקידים באופן משביע רצון לכל הצדדים אך בכל מעבר בין עבודות מתקשים למצוא עבודה. הסיבה היא שהדבר דורש סט אחר של מיומנויות. החדשות הטובות הן שאפשר ללמוד ולשכלל אותן כל הזמן.

 

חיפוש עבודה ותהליכי מיון

בשלבים שונים בחיים המקצועיים אנו מנהלים תהליכי חיפוש עבודה, אלה מושפעים מגורמים רבים, שונים ומשתנים מעת לעת. עלינו ללמוד את הניואנסים המיוחדים בכל חיפוש.

תהליכי מיון לעבודה נעים בין שיחת טלפון קצרה, דרך סדרה של ראיונות אישיים ומבחנים מקצועיים המתפרשים על גבי תקופה קצרה ועד הגשת מועמדות במסגרת מכרז. אורך ואופי תהליך המיון נקבע בהתאם לסוג המשרה, הכישורים הנדרשים, האחריות הכרוכה בתפקידים השונים וסטנדרטים ארגוניים או מקצועיים. בחברות קטנות לרוב תהליכי המיון ינוהלו על ידי הבעלים של החברה ו/או מנהלי עבודה בפועל. בארגונים גדולים ינוהלו על ידי מחלקות משאבי אנוש, מנהלים מקצועיים, יועצים חיצוניים ומכוני אבחון ומיון.

מטרת תהליכי המיון הינה להכיר את המועמד באופן מקיף ולאמוד את התאמתו לתפקיד המוצע, לצוות המיועד, לארגון, ללקוחותיו, ולמשאבים שיש לארגון להכשיר את העובד על מנת שיבצע את תפקידו באופן הראוי ביותר. כתוצאה מהתפתחות עולם העבודה כיום קיימים מעל 15 אלף עיסוקים בארץ, חלקם דרושים רמות התמקצעות שונות ושליטה בידע וטכנולוגיות ספציפיות. בהתאם, ייתכן ואתם עובדים מצוינים ועדיין לא תתקבלו למשרה אליה הגשתם מועמדות וזאת לאור פערים המתעוררים בהשוואה בין הפרופיל שלכם (הכשרה, ידע וניסיון) לבין דרישות התפקיד והמשאבים של הארגון כדי שתמלאו אותו באופן המקסימאלי (הכשרות פנימיות וחיצוניות, תכנית מנטורינג, הדרכה מקצועית וכו').

לאחר זיהוי משרה מתאימה ושליחת קורות חיים ייתכן כי תזומנו לראיון עבודה. לעיתים כבר בשיחה המקדמיה לקביעת ראיון עבודה מגייסים ומועמדים נוהגים לברר את ציפיות השכר/השכר המוצע, וזאת על מנת לייעל את החיפוש ולהימנע השקעת משאבים כאשר הפערים בלתי ניתנים לגישור.

ריאיון עבודה מהו?

ראיון עבודה הינו שיחה בין מעסיק (או נציג מטעמו) לבין מועמד לעבודה, שבמהלכה נבחנת התאמת המועמד למשרה הדורשת איוש. זה נחשב ככלי המיון הנפוץ ביותר לבחירת עובדים למשרה,  לעתים הוא כלי המיון היחיד המשמש לאיוש משרה מסוימת, ולעתים נלווים אליו כלי מיון נוספים, כגון מבחנים מסוגים שונים.

אומנם ישנן הטיות של ראיון העבודה (בעיקר כאשר זה לא מנוהל על ידי איש מקצוע), אך זה נחשב יעיל בהערכת מוטיבציה, יחסים בין אישיים ובבדיקה של הדרך בה המועמד מציג את עצמו.

קיימת העדפה לקיים את הריאיון באופן פרונטאלי, אך בשנים האחרונות בכלל עם התפתחות הטכנולוגיה ובעקבות מגפת הקורונה בפרט רווח השימוש באמצעים מקוונים לביצוע ראיונות אישיים בשלבים מוקדמים או כאשר אחד הצדדים נמצא מחוץ לעיר  או בחו"ל.

 

המעסיק-מטרותיו

לאחר כי קרא את קורות החיים של המועמד ומצא כי באופן עקרוני זה עונה על דרישות הבסיס לתפקיד, במהלך ראיון העבודה המעסיק יחפש להכיר את אישיות המועמד, להתרשם מיכולתו להשתלב בתפקיד, במארג הארגוני ולתת מענה ראוי למקבלי השירות. המראיין יבקש ללמוד את הנושאים הבאים:

  • מוטיבציה של המועמד וזיקה לתחום.
  • זמינות להשתלבות בתפקיד תוך זמן סביר.
  • אמינות המועמד המשתקפת בהתאמה בין תוכן השיח לבין שפת הגוף.
  • נאמנות לעיתים נמדדת על פי התמדה בתפקידים קודמים.
  • אנרגיה של המועמד לאורך הריאיון ובהתמודדותו עם שאלות מאתגרות.
  • יחסי אנוש תקשורת, קבלת מרות, תודעת שירות.
  • התמודדות עם מצבי לחץ ראיון עבודה יכלול חלקים בהם תרגישו פחות בנוח, וזאת במטרה להכיר את תגובתכם אל מול חוסר ודאות ולחץ.

 

המועמד-מטרותיו

ראיון עבודה כמגע ראשון עם מקום עבודה פוטנציאלי עשוי לשרת אתכם:

  • להכיר את סביבת העבודה, דרכי הגעה ואורך הנסיעה, המיקום ושירותים בסביבה הרחבה. תוכלו להתרשם מהאווירה והתרבות הארגונית, המתקנים, התקשורת ועוד.
  • הצגה עצמית והתאמה לתפקיד (יפורט בהמשך)
  • איסוף מידע על התפקיד: הגדרה, ציפיות, סמכויות ומטלות, מבנה היררכי ארגוני, היקף המשרה, תאריך ההתחלה, שכר, תגמולים נוספים, תנאים סוציאליים, הרחבת התפקיד בעתיד ומסלולי קידום והתפתחות ונקודות לעדכון השכר. אל תהססו לשאול!

 

הצגה עצמית

הן אם נהוג לתת למועמד לפתוח את השיחה בהצגה עצמית והן אם המראיין יבחר להוביל את ולשאול שאלות, כדאי מאוד להגיע מוכנים ולא להסתמך על היכולת לאלתר בזמן אמת. הצגה עצמית שתשקף כי הקדשתם זמן ומחשבה לקראת הריאיון עשויה להותיר רושם של ביטחון עצמי, ענייניות, ותאשר לכם פניות להקשבה.

תתכוננו היטב בכך שתכתבו, תשננו, תשמיעו לאחרים ותחזרו על ההצגה בקל רם ומול מראה על מנת להיות מודעים לשפת הגוף ולטונציה. במידה ושאלו שאלות מפתיעות, קחו קצת זמן לארגן את המחשבות לפני מתן תשובה.

הצגה עצמית טובה תכלול את הנושאים הבאים:

  • סקירת רקע עניינית – השכלה וניסיון רלוונטיים. הסבר על מסלולים ועל פערים שעולים מקורות החיים כגון: "זיג-זגים", תקופות ללא עבודה.
  • הנכסים התעסוקתיים – אל תתביישו, פרטו מה ארגז כלים שאתם מביאים לארגון: כישורים ומיומנויות -ידע מקצועי, יחסי אנוש, יחסים עם סמכות, השתלבות בצוות, פתרון בעיות, יעילות, ועוד.

אל תסתפקו בכותרות, הכינו דוגמאות למקרה שהמראיין ירצה לשמוע עוד עליכם ועל דרככם להתמודד עם מצבים מורכבים.

  • ציפיות להתפתחות בתפקיד – לתפיסתכם מהי נקודת ההתחלה ואילו מטרות להתפתחות במהלך תקופת העבודה הייתם שואפים להשיג.
  • חיבור לארגון/חברה – הזדהות עם ערכים ומטרות, לדוגמא: חדשנות, מקצועיות, ביטחון.

 

טיפים אחרונים להכנה לראיון עבודה

בעת הכנה לקראת ראיון עבודה אנא הקפידו על:

  • חקר התפקיד והחברה-ניתן ללמוד המון קריאה באתר של הארגון, בפרופילים בלינק-דין ועוד
  • סימולציה- תרגלו עם מישהו ותבקשו משוב
  • העלאת המוטיבציה והביטחון העצמי
  • הכנת תשובות לשאלות "מכשילות"
  • הסבר על מעברים או חוסר רציפות בניסיון תעסוקתי או שינויים קיצוניים
  • זיהוי נקודות חוזקה וחולשות
  • בחירת דוגמאות
  • הכנה לוגיסטית (נסיעה, ניהול זמן)
  • מראה והתנהגות (היגיינה, שטף דיבור)
  • משוב והצעות לשיפור

 

אם נהניתם מהמאמר או מכירים מישהו שיכול להיתרם ממנו, אנא שתפו אותו!

אם אתם צריכים סיוע לשיפור מיומנויות לראיון עבודה, אשמח להיות לכם לעזר!

שיתוף

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

שחיקה בעבודה-חלק 1: מה, כמה ולמי?

 שחיקה הינה תופעה שכיחה ורחבה עליה מדברים יותר ויותר.  נעסוק בה בסדרה של מאמרים, בראשון ארחיב על ההגדרה, השכיחות, הסימנים, ההשלכות והמחירים, והמקצועות החשופים יותר

כך תפתחו אסטרטגיה יעילה לקבלת החלטות

אנחנו חיים בתקופה המאופיינת בשאיפה למצוא אושר המתורגם למושגים של  הצלחה וכישלון ביחס למטרות שהצבנו. בפועל מתלווה קשת רחבה של אפשרויות בחירה,  ונדמה כי הכל

הכנה לראיון עבודה

המדריך להכנה לראיון עבודה.

מעל 25 שנה אני מלווה אנשים בחיפוש עבודה, מכשירה צוותים, עורכת מצגות ובונה כלים. הרבה אנשים לומדים בהצלחה רבה וממלאים תפקידים באופן משביע רצון לכל