כך תפתחו אסטרטגיה יעילה לקבלת החלטות

אנחנו חיים בתקופה המאופיינת בשאיפה למצוא אושר המתורגם למושגים של  הצלחה וכישלון ביחס למטרות שהצבנו. בפועל מתלווה קשת רחבה של אפשרויות בחירה,  ונדמה כי הכל אפשרי והדבר מתבטא בתחושה של יכולת בלתי מוגבלת להיות "כל מה שארצה להיות". בנוסף,  כיום יש פחות תכתיבים חברתיים והדורות הצעירים יותר ויותר מחפשים לעשות בחירות ולקבל החלטות דרכן יוכלו להגדיר עצמם ולהביא לידי ביטוי יכולות תוך הנאה, מימוש, פרנסה והצלחה.

מ-FOMO ל-JOMO

 אני בטוחה כי כבר שמעתן.ם על  Fear of missing out חרדת החמצה ,  רובנו חיים בחשש לפספס חוויות מהנות שאחרים חווים.  חרדה זו מאופיינת ברצון לשמור על קשר רציף עם אחרים, להתעדכן בכל מה שקורה ומה אחרים עושים וחווים ודאגה כפייתית מלהחמיץ הזדמנות לאינטראקציה חברתית, רומנטית, עסקית . תופעה זו קיימת ונחקרת מעל 20 שנה, וכיום היא נכונה לאחוז מאוד גבוה של הבוגרים הצעירים. מבלי להיכנס לעומק בנוגע לגורמים, מאפיינים ומחירים, אפשר לטעון כי התופעה קשורה לכמיהה לשייכות חברתית ומתבטאת בעיקר בצריכה מוגברת במדיה החברתית, בדאגה בעת קבלת החלטה וחרטה לאחר שנעשתה בחירה, כמעט בכל תחום בחיים, גם אם הבחירה תמימה או שהיא בעלת השפעה גדולה על החיים בטווח הרחוק.

האלטרנטיבה ל-FOMO היא ה –Joy of missing out  JOMO: : היכולת ליהנות מלפספס דברים, להתרכז במה שניתן לעשות בכל רגע נתון, הרגשה של סיפוק עם מה שיש לנו עכשיו והיכולת להתנתק מהעדכונים השוטפים. יכולת זו מאפשרת להתמודד עם היצע הגדול , בכל התחומים, , לחסוך משאבים רבים ולבנות תחושת מסוגלות אישית.

 

מ-FOBO לאסטרטגיה יעילה לקבלת החלטות

כבר תקופה מדברים על מושג   Fear or better options – FOBO החשש להחמיץ אפשרות טובה יותר, שנובע מהנטייה האנושית להשאיר את כל האופציות פתוחות ככל שיש יותר בחירה. השילוב בין החיפוש של האושר, החשיפה לחיים הטובים של אחרים באמצעות המדיה החברתית וריבוי האלטרנטיבות, מעור ציפייה לבחירה באופציה האולטימטיבית והמושלמת עבור כל אחד ורצון להימנע מפספוס של אופציות טובות יותר.

  ד"ר ברי שוורץ, פרופסור אמריקאי בן זמננו אשר חקר את נושא קבלת החלטות, בדק תכונות אישיות שמשפיעות על הבחירות והגיע ל- 2 סגנונות בחירה:

  1. הסגנון הממקסם: סגנון בחירה פרפקציוניסט, כל בחירה כרוכה בבדיקה קפדנית של כל האפשרויות הקיימות, בדיקת עלות תועלת מקיפה ורק לאחריה  תתקבל החלטה. אומנם התהליך ארוך, מקיף, מעמיק ויסודי, עדיין לאחר קבלת ההחלטה  ה- Maximazers מוטרדים שיש בחירות יותר טובות, והמחשבה הזו לא מאפשרת לעשות בחירה טובה. הם מתמודדים עם תסכול תמידי ומתקשים ליהנות מהבחירה, לא שלמים איתה.
  2. הסגנון המסתפק: היכולת לקבל החלטה לאחר מציאת חלופה "מספיק טובה" ולחיות בהשלמה עימה. אלה ה- Satisfazers, בעלי התחושה כי עשו את הבחירה הנכונה תוך וויתור על שאר האופציות ולהתייחס לבחירה זו כמספקת, מתאימה ומשמעותית.

בהשפעה של העולם הדיגיטלי ואשליה של אושר כפי שמוצג במדיה החברתית וריבוי האלטרנטיבות יש עלייה משמעותית של סגנון ה- maximazers, השפע הגדול מייצר שיתוק, המוח לא מצליח להתמודד עם השפע. זה קורה החל מרכישת מוצרים, דרך היכרויות ועד בחירת מסלולי לימודים, מקצוע ועיסוק. קיימת ציפייה למצוא את האלטרנטיבה הטובה ביותר,  המדויקת ביותר, המשתלמת ביותר, היציבה ביותר. ד'ר ברי שוורץ קרה לתופעה הזו פרדוקס הבחירה, ככל שיעלו אפשרויות לבחירה תרד שביעות הרצון בנוגע לבחירות שנעשו ולחיים . שפע האפשרויות גורם לציפיות לא מציאותיות וכתוצאה מכך לרוב ייפסל כל מה שלא מצטייר כמושלם.

כמה שיותר אופציות אז עלות אלטרנטיבית גדלה,  זאת אומרת במקום להתעסק במה שנבחר, נתעסק בכל הבחירות שלא עשינו שעשויות להיות טובות יותר, דבר הגורם לא לרצות למצוא משהו אלא להישאר במקום של חיפוש בו כל האופציות פתוחות. אם לא בוחרים לא מחמיצים! וכן, מתוך מחשבה שנמצא את האושר התרגלנו לחפש ריגושים ולמצות מהר מאוד את האפשרויות כי יש עוד אין סוף ממתינות בחוץ.  חשוב לשים לב להבדל המאוד גדול בין ריגוש לאושר, ריגוש הוא מצב שיכול להימשך עד שנתיים ואושר הינו מצב מתמשך אשר לעיתים מתגלה בדיעבד.

 

עקרונות לבניית אסטרטגיה יעילה בקבלת החלטות:
  • הגדירו היטב את המטרות והיעדים
  • העריכו את החשיבות של כל מטרה
  • הגדירו את השיקולים החשובים ואף תסדרו אותם על פי סדר עדיפות
  • תסדרו את האפשרויות באופן המאפשר השוואה ברורה
  • תכללו אלטרנטיבות יוצאות מן הכלל המהוות אתגר לצמיחה, שינוי והתפתחות
  •  היעזרו במומחים בתחום
  • העריכו את יעילות כל אפשרות לקדם אתכן.ם לקראת המטרה/יעד
  • תבחרו באפשרות הזוכה
  • התאימו יעדים ומטרות
  •  תתמידו בהחלטה על מנת להתגבר על מכשולים, לחוות הצלחה

 

ומה קורה כאשר לא הולך כל כך טוב בלימודים או בעבודה שבחרנו? 

במציאות של עולם עבודה משתנה זה לגיטימי ואף הכרחי לעשות שינוי, שלעיתים משמעותו היא חזרה לנקודת האפס: שוב הכל אפשרי!!! במסלול המאופיין בהמון שינויים יהיה רצף של הרבה התחלות והרבה תקיעויות הן ברמות השכר והן ברמת המקצועיות ההתחלתית ולכן עדיף לעשות תכנון קריירה שמאפשר גיוון, התפתחות והתמקצעות. רצוי להתקדם בשלבים מאשר לעשות הרבה שינויי זיג זג.

המסקנה וההמלצה: לעשות בירור יסודי ולאחר החלטה לתת הזדמנות אמתית!

 

שיתוף

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

שחיקה בעבודה-חלק 1: מה, כמה ולמי?

 שחיקה הינה תופעה שכיחה ורחבה עליה מדברים יותר ויותר.  נעסוק בה בסדרה של מאמרים, בראשון ארחיב על ההגדרה, השכיחות, הסימנים, ההשלכות והמחירים, והמקצועות החשופים יותר

כך תפתחו אסטרטגיה יעילה לקבלת החלטות

אנחנו חיים בתקופה המאופיינת בשאיפה למצוא אושר המתורגם למושגים של  הצלחה וכישלון ביחס למטרות שהצבנו. בפועל מתלווה קשת רחבה של אפשרויות בחירה,  ונדמה כי הכל

הכנה לראיון עבודה

המדריך להכנה לראיון עבודה.

מעל 25 שנה אני מלווה אנשים בחיפוש עבודה, מכשירה צוותים, עורכת מצגות ובונה כלים. הרבה אנשים לומדים בהצלחה רבה וממלאים תפקידים באופן משביע רצון לכל