שחיקה בעבודה-חלק 1: מה, כמה ולמי?

 שחיקה הינה תופעה שכיחה ורחבה עליה מדברים יותר ויותר.

 נעסוק בה בסדרה של מאמרים, בראשון ארחיב על ההגדרה, השכיחות, הסימנים, ההשלכות והמחירים, והמקצועות החשופים יותר לשחיקה.

 

שחיקה מהי?

ארגון הבריאות העולמי מכיר  את השחיקה כמחלה או תופעה תעסוקתית. זו נובעת מחוסר איזון כרוני בין דרישות העבודה  ומשאבי עבודה. מתבטאת  בעייפות  קיצונית, יכולת מופחתת לווסת תהליכים קוגניטיביים ורגשית, תפקוד ירוד, ומתרחשת בעיקר ביחס למקום עבודה אך לעיתים רבות גם גולשת לתחומי חיים נוספים   כגון זוגיות, הורות, חיי משפחה, מישור חברת,  בעיקר בשל צמצום המשאבים . 

באנגלית משתמשים במושג Burnout- שמתאר משהו שרוף, משאב שאיבד את תכונותיו ואינו שמיש יותר. וזו בדיוק התחושה שעוברת מא.נשים  המתמודדים עם  התופעה. בשונה מהתמודדות עם משבר, תדמיינו מצב מתמשך של לחץ ללא הפוגות וללא הוספה של משאבים, כלים ואסטרטגיות. כתוצאה  נקבל מצב כרוני  שמספר ימי מחלה לא יספיקו לאדם להתאושש, אלא  שתידרש תקופה ארוכה לצורך החלמה. ולכן, יש לכולנו, לעצמאים, מעסיקים ועובדים אינטרס ואף אחריות ללמוד על היקף התופעה, המגמות, הגורמים, הסימנים, דרכי המניעה והטיפול. .

במחקרים השונים, עולה כי מעל 40% מהנשאלים מדווחים על תסמינים ותחושות הקשורות לשחיקה. לאחר כי השחיקה קיבלה הכרה כמחלה, בשנים האחרונות יצא תקן עולמי למניעת שחיקה במקום עבודה, בארץ התחדשנו ממש לפני מספר חודשים בתקן מתורגם ומותאם. ככל שנכיר טוב יותר את התופעה נוכל לדאוג לצמצם את היקפה ואת עצימותה, נהווה סביבה תומכת לעובדים, נתחשב בעיסוקים המועדים לשחיקה מוגברת ונפתח מנגנונים להגברת תחושת הרווחה בתוך מקומות עבודה.

 

תסמינים בולטים של שחיקה בעבודה:

שחיקה יכולה לבוא לידי ביטוי בשלל סימנים:

  • עייפות קיצונית
  •  חוסר ריכוז
  •  קושי בתפקוד מנטלי או פיזי
  • פיזור המחשבה
  •  חוסר סיפוק מהעבודה
  •  חוסר יכולת להתמודד עם משימות יומיומיות
  • פיזור מחשבה
  • תחושה שלילית כלפי העבודה
  • עצבנות כלפי בני המשפחה

 

הלשכות ומחירים של השחיקה:

השחיקה בעבודה עלולה לגרום לבעיות רבות, החל מריכוז נמוך ותפיסות שגויות, מה שיכול לגרום לתאונות, דרך חוסר יכולת להתמודד עם משימות חשובות ופגיעה באיכות העבודה וביכולת הפרודוקטיבית ועד חיכוכים ובעיות ביחסי הצוות, מה שיכול להשפיע על אווירת העבודה . היעדר היכרות והבנה של התופעה, מאפיינים והיקפה משליך כיום על ירידה בפרודוקטיביות בכל מקום עבודה ובמצטבר בתוצר הלאומי הגולמי, עזיבה של עובדים באופן פתאומי והמשברים האישיים והארגוניים הנגררים ממצב זה, ניהול לא אפקטיבי של קריירה וקטיעת הרצף התעסוקתי.

 

מקצועות שיותר חשופים לשחיקה:

ישנם מספר מקצועות  שעלולים להיתקל בשחיקה או אף שחיקה מוגברת:

  1. עובדי תחום רפואה ופרה-רפואה: בעבודה בתחום הרפואה, רופאים ואחיות עשויים להתמודד עם לחץ גבוה מאוד ותנאי עבודה מאתגרים. התמודדות עם מקרי חירום, מתח רגשי, ושעות ארוכות עשויות לגרום לשחיקה נוספת.
  2. עובדי מערכת החינוך: עשויים להתמודד עם לחץ רב, קשיים בניהול כיתה ודרישות התפתחות מקצועית רצופות. הם גם עשויים להתמודד עם העברת מידע קשה וכתיבת דוחות מקיפים.
  3. עובדי תחום הטכנולוגיה:   בפיתוח תוכנה או תמיכה טכנית עשוי להיות לחץ רב בגלל דרישות לוחות זמנים מצומצמות, פיתוח טכנולוגיות חדשות וקשיים בתקשורת עם לקוחות מתקשים.
  4. עובדים בתחום של בריאות הנפש: חשופים למצבי משבר, טראומות, פגיעות ועוד של המטופלים, המשבר הנוכחי במערך של הפסיכולוגיה הציבורית משפיע  על שחיקה של נותני השירות
  5. עובדי שירות לקוחות: מוקדי שירות לקוחות או שירות במסעדה, עשויים להתמודד עם לחץ גבוה כתוצאה מתגובות לא מקובלות מלקוחות או ממצבים דחופים.

 

אני מאמינה שכל מקצוע יכול להיות מאתגר, ושכל אדם מתמודד באופן אישי עם שחיקה בעבודה .  ובכן, יש לזכור שהשחיקה במידה סבירה ובכמויות מתאימות יכולה להיות בריאה ומשפרת את האורח חיים היציב שלנו. אבל חשוב לשמור על איזון ולא לקחת את אתגר בעבודה לרמות גבוהות ללא גבולות כדי לא להיפגע.

אם פגשת תסמינים של שחיקה בעבודה אצלך או אצל הקרובים לך, חשוב לדבר עם המנהל שלך או לקבוע פגישה עם מומחה בתחום בריאות הנפש או הרופא שלך כדי לקבל עזרה ותמיכה.

שיתוף

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

שחיקה בעבודה-חלק 1: מה, כמה ולמי?

 שחיקה הינה תופעה שכיחה ורחבה עליה מדברים יותר ויותר.  נעסוק בה בסדרה של מאמרים, בראשון ארחיב על ההגדרה, השכיחות, הסימנים, ההשלכות והמחירים, והמקצועות החשופים יותר

כך תפתחו אסטרטגיה יעילה לקבלת החלטות

אנחנו חיים בתקופה המאופיינת בשאיפה למצוא אושר המתורגם למושגים של  הצלחה וכישלון ביחס למטרות שהצבנו. בפועל מתלווה קשת רחבה של אפשרויות בחירה,  ונדמה כי הכל

הכנה לראיון עבודה

המדריך להכנה לראיון עבודה.

מעל 25 שנה אני מלווה אנשים בחיפוש עבודה, מכשירה צוותים, עורכת מצגות ובונה כלים. הרבה אנשים לומדים בהצלחה רבה וממלאים תפקידים באופן משביע רצון לכל